Jak zostać au pair w USA. Krok po kroku.




Pamiętam, jak jeszcze niedawno szukałam informacji o aplikacjach i całej rekrutacji na au pair w USA. Jest pełno blogów i stron poświęconych tej tematyce, ale niewiele z nich pisze jak to wygląda krok po kroku, od momentu podjęcia decyzji o wyjeździe do otrzymania wizy. Ja osobiście co chwilę zastanawiałam się "A co powinnam zrobić teraz?". Poradnik dotyczy tylko i wyłącznie agencji PROWORK. Nie wiem jak działają inne.


1. Znajdź agencję. W tym momencie odsyłam do internetu. Ja czytałam różne opinie o wszystkich chyba agencjach, które zajmują się szukaniem au pair dla rodzin i na odwrót. Najpopularniejsze z nich to GAWO, PROWORK (obie współpracują z AuPairCare w USA), Au Pair in America, Cultural Care. Ja po wielu godzinach czytania zdecydowałam się na PROWORK. Czy żałuję? Nie. Czy zdecydowałabym się jeszcze raz? Może. Nie zrozumcie mnie źle, wszystko idzie sprawnie i nie ma żadnych problemów, a nawet jak jakiś jest, to ja się nie muszę o niego martwić, bo oni wszystko rozwiązują za mnie. Jak do tej pory (odpukać) są bez zarzutu, ale ciągłe telefony i przypominanie o wszystkim jest trochę męczące na dłuższą metę. Ale są bardzo profesjonalni i naprawdę za tę cenę nie mam powodów do narzekania.


2. Skontaktuj się z agencją. Jak już się na coś zdecydujesz, to zgłoś swoje zainteresowanie wyjazdem. Można to zrobić na stronie agencji. Oni szybko oddzwaniają lub wysyłają maila.


3. Podpisz umowę. Agencja wysyła Ci mailem umowę. Musisz ją podpisać i odesłać obydwie, podpisane kopie. Oni potem jedną odeślą.


4. Wpłać I ratę opłaty. Jest to ważne i warto zrobić jak najszybciej, bo dalej się nie ruszy nic. W tym momencie pierwsza rata w PROWORK wynosi 190zł.


5. Uzupełnij aplikację.
No to zaczyna się papierkowa robota. Zebranie wszystkiego zajmie trochę czasu, a w umowie, którą się podpisuje jest napisane, że od momentu złożenia podpisu a otworzenia roomu na stronie agencji amerykańskiej, nie może minąć więcej niż dwa tygodnie. U mnie było trochę inaczej, ja chciałam na spokojnie wszystko ogarnąć, dlatego mimo, że miałam wyjeżdżać w styczniu zgłosiłam się do agencji w czerwcu i milion razy powtarzałam, żeby mnie nie pospieszali, bo mnie to nie obchodzi i mam czas. Do tego etapu będzie Ci potrzebna:

  •     skan paszportu
  •     skan dowodu osobistego
  •     skan prawa jazdy międzynarodowego (można wyrobić w urzędzie miasta lub starostwie powiatowym za 30zł) i polskiego
  •     skan zaświadczenia od lekarza rodzinnego o stanie zdrowia (wzór przyśle agencja)
  •     referencje od co najmniej dwóch osób, których dziećmi się opiekowałaś, a które nie są z Tobą spokrewnione
  •     co najmniej 10 zdjęć z rodziną, przyjaciółmi, dziećmi (jakimikolwiek :P) na wszystkich musisz być Ty
  •     skan zaświadczenia o niekaralności (można to otrzymać w najbliższym sądzie rejonowym, koszt: 30zł)
  •     referencje charakteru od osoby, która nie jest z Tobą spokrewniona i nie jest w zbliżonym wieku, nie może to być koleżanka, najlepiej sąsiadka albo pracodawca
  •     opcjonalnie wideo o sobie; ja tego nie zrobiłam, ale wiem, że jeśli nie znalazłabym rodziny tak szybko to musiałabym coś pomyśleć
  •     to jest takie minimum, każda kolejna referencja czy kilka zdjęć więcej, uatrakcyjnią Twój profil
6. Zrób test psychologiczny. Agencja wysyła Ci link do testu, który ma określić Twój charakter. Można go zrobić tylko raz i jest on w języku angielskim. Rezultaty będą widoczne na profilu.


7. Podpisz umowę z agencją amerykańską. Trzeba to zrobić on-line, co oznacza mniej więcej tyle, że Twój podpis będzie wyglądał jakbyś miał/a 5 lat, ale zajmuje to 5 minut, więc czemu nie. Po tym następuje udostępnienie Twojego profilu dla rodzin.



8. Znajdź rodzinę. Czas trwania tego etapu jest bardzo indywidualną sprawą. Niektórym odnalezienie perfect matchu (perfect tylko z nazwy) zajmuje mniej niż skompletowanie aplikacji, a inni mogą spędzić nad tym miesiące. Zależy od okresu, w którym chcesz wyjechać, Twojego profilu, czy jesteś wybredny/a. Najważniejsza zasada: Nie patrz na lokalizację, patrz na rodzinę. Albo może inaczej, niech lokalizacja nie podejmuje za Ciebie decyzji. Najważniejszą sprawą tutaj jest to, że to rodzina wykazuje zainteresowaniem Tobą a nie na odwrót. To oni "wchodzą" na profil, a następnie piszą maila albo i nie. Mi w PROWORK powiedzieli, że jeśli rodzina nie napisze, to ja powinnam się odezwać pierwsza i nie rezygnować z nikogo przed nawiązaniem kontaktu. Kiedy obydwie strony dojdą do porozumienia następuje kolejny krok.


9. Potwierdź match na profilu. Rodzina na swoim profilu wybiera opcję zmatchowania z daną/ym au pair. U nas na profilu też to jest widoczne i należy potwierdzić chęć wyjazdu do tej rodziny. Tutaj też druga strona wykonuje pierwszy ruch.


10. Podpisz umowę "zmatchowania" z agencją amerykańską.
Kolejna kaligrafia przy użyciu myszki.


11. Wpłać II ratę opłaty. W tym momencie wynosi ona 900zł. I jest to ostatnia część należna agencji. Także za pośrednictwo płacimy w sumie 1090zł.


12. Zacznij wypełniać aplikację o wizę. Warto to zrobić od razu, bo można spędzić więcej czasu niż się pierwotnie wydawało. Mi to zajęło tydzień, bo a to czegoś nie miałam, a to nie byłam pewna. Głupoty. W międzyczasie czekasz aż agencja wyśle Ci kurierem DS-2019 i inne dokumenty, które będą potrzebne na rozmowie o wizę. Do tego etapu musisz mieć:

  •     zdjęcie 5x5cm (wystarczy poprosić u fotografa o zdjęcie do wizy USA, oni powinni wiedzieć o co chodzi)
  •     paszport (warto mieć go przy sobie, bo co chwilę trzeba coś z niego spisywać)
  •     informacje o swojej uczelni (jeśli studiujesz)
  •     informacje o poprzednich pracodawcach, jeśli jacyś byli
  •     cierpliwość (ta strona ze względów bezpieczeństwa jest strasznie wkurzająca
  •     SEVIS Number i Program Number-agencja prześle Ci to mailem w międzyczasie
13. Wnieś opłatę wizową. Wynosi ona obecnie 160$. Można to zrobić TYLKO kartą debetową. Nie musi ona być wystawiona na Twoje nazwisko. Link do strony tutaj.


14. Umów się na spotkanie wizowe.
Robi się to na tej samej stronie co wnosi opłatę. Należy wybrać miejsce spotkania i godzinę. W Polsce może się to odbyć w ambasadzie w Warszawie lub w konsulacie w Krakowie.


15. Przygotuj się do rozmowy w ambasadzie/konsulacie. Ja poszperałam wcześniej w internecie i czytałam najczęściej powtarzające się pytania, które padają na rozmowie i napisałam sobie własne odpowiedzi. Warto też poczytać na stronie ambasady co można wnieść na jej teren, gdzie ewentualnie zostawić rzeczy i jak dojechać. Sprawdź czy masz wszystkie dokumenty:

  •     paszport
  •     wydruk DS-160
  •     wydruk potwierdzenia  wniesienia opłaty za SEVIS
  •     wydruk potwierdzenia umówienia na spotkanie (pamiętaj, że muszą być DWA kody kreskowe na tym wydruku)
  •     DS-2019
  •     zdjęcia do wizy
  •     opcjonalnie: list z referencjami od rodziny, u której opiekowałaś się dziećmi wcześniej, list od agencji do osoby, która przeprowadza z Tobą rozmowę, wydruk potwierdzenia wpłaty za wizę


16. Sprawdź profil na stronie agencji amerykańskiej. Ja się bardzo zdziwiłam, kiedy na tydzień przed rozmową wizową zobaczyłam, że mam już kupione bilety lotnicze. Także warto tam czasami zaglądać.


Mam nadzieję, że chociaż jednej osobie pomogłam tym wpisem.


Pozdrawiam!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pierwsze dni w Pensylwanii i urodziny w New York New York

Zakupowe, stresowe, Oscarowe szaleństwo

Zmiana planów